O librărie din Madrid a scos de la vânzare cărțile unei scriitoare, după ce s-a aflat că era un pseudonim folosit de trei bărbați

Carti, librarie Carti, librarie

Librăria madrilena Mujeres y Compañía, specializată in literatura feministă și care vindea doar opere ale unor scriitoare femei, a anunțat că retrage de la vânzare toate copiile trilogiei scrise de scriitoarea Carmen Mola (La novia gitana, La red púrpura și La Nena), după ce s-a aflat la decernarea premiilor Planeta că așa zisa scriitoare era de fapt doar un pseudonim sub care scriau trei bărbați

 

„Știrea este că nu este o știre că o librărie specializată pe cărți scrise de femei retrage din fondul său de carte ceea ce nu corespunde specializării sale”, au subliniat cei din administrația librăriei madrilene.

 

Anterior, librăria a publicat pe profilul său de Twitter un videoclip în care arată procesul de eliminare a cărților și modul în care acestea sunt stocate într-o cutie care va fi returnată la Penguin Random House, editura care până acum a publicat lucrările lui Carmen Mola.

 

Librăria din Madrid, care amintește la sfârșitul videoclipului că doar o treime din cărțile publicate în Spania sunt scrise de femei, se alatură astfel criticilor impotriva celor trei autori Jorge Díaz, Antonio Mercero și Agustín Martínez, care până în prezent au folosit ca pseudonim numele lui Carmen Mola și că în luna octombrie au câștigat cu romanul „La Bestia” Premiul Planeta, care anul acesta a fost în valoare de 1 milion de euro.

 

Angela Armero, scenaristă de film și televiziune și profesor la Școala Comunitară de Film din Madrid, a explicat că ceea ce lipsește în această dezbatere este „că, Carmen Mola este un fenomen, dar nu pentru că a publicat cu numele unei femei, ci pentru că oamenilor le plac foarte mult acele carti și cei care au cumpărat aceste cărți au făcut-o din acest motiv și nu pentru că erau scrise de o femeie”.

 

Mulțime de critici la adresa celor trei autori

 

Ministrul catalan al Egalității și Feminismului, Tània Verge, a spus că faptul că trei bărbați și-au semnat opera cu un nume de femeie presupune o „banalizare” a ceea ce au avut de făcut mulți scriitori ani de zile, care și-au ascuns identitatea după un nume masculin pentru a-și putea publica lucrările.

 

Într-un interviu acordat TVE Catalonia, Verge a subliniat că autorii „nu erau nevoiți să facă” ceea ce au făcut și a reamintit că femeile creatoare „continuă să aibă mai multe dificultăți” atunci când vine vorba de a-și face cunoscute operele „și de a percepe mai puțin și cu mai puțină vizibilitate „decat bărbaţii.

 

Președintele Breslei Editorilor din Castilla y Leon, Héctor Escobar, a considerat drept „un joc de prost gust” faptul că cei trei câștigători ai Premiului Planeta s-au „ascuns” în spatele unui pseudonim cu nume de femeie.

 

Librărie & cărți – exemple in istorie

 

De-a lungul istoriei, există numeroase exemple de femei care și-au semnat lucrările sub nume masculine, cum ar fi George Sand, care a fost de fapt Amantine-Lucile-Aurore Dudevant și AM Barnard, care a fost Louisa May Alcott, sau, în Spania, Cecilia Böhl de Faber, care a semnat ca Fernan  Caballero