Naziștii au scufundat în mod deliberat nave de război în 1944.
Scăderea nivelului apei în Dunăre în timpul unui val de căldură recent în Europa a scos la iveală mai multe epave de la o flota germană nazistă de nave de război care au fost scufundate în mod deliberat acolo în ultimele luni ale celui de-al Doilea Război Mondial.
Epavele a aproximativ 20 de nave de război sunt acum expuse în apropierea orașului Prahovo din estul Serbiei, care este una dintre cele 10 țări prin care trece Dunărea între vestul Germaniei și Marea Neagră, potrivit agenției de presă Reuters.
Multe dintre epave conțin încă tone de muniție neexplodată care pun în pericol pescarii locali, traficul fluvial și fauna sălbatică, iar guvernul Serbiei intenționează să le elimine. Cu toate acestea, pe măsură ce nivelul apei scade, epavele de război potențial explozive reprezintă un pericol și mai mare decât de obicei. Unele afișează acum turnulețe, poduri de comandă, catarge rupte și carene răsucite deasupra nivelului apei în scădere, potrivit Reuters, în timp ce altele sunt în mare parte scufundate sub bancuri de nisip.
„Flota germană a lăsat în urmă un mare dezastru ecologic care ne amenință pe noi, locuitorii din Prahovo”, a declarat istoricul local Velimir Trajilovic, potrivit Reuters.
Nivelurile apei Dunării și ale multor alte râuri majore din Europa au scăzut în lunile de temperaturi ridicate și precipitații mai scăzute decât de obicei; în Serbia, autoritățile au început să folosească dragele (macarale plutitoare care pot adânci albia) pentru a menține un canal navigabil în Dunăre deschis traficului fluvial. Dar epavele au redus lățimea canalului de la Prahovo la doar 330 de picioare (100 de metri), în loc de cele obișnuite 600 de picioare (180 de metri).
Flota Mării Negre
Până la 200 de nave de război din flota germană din Marea Neagră au fost prăbușite în mod deliberat în Dunăre, lângă Prahovo, spre sfârșitul anului 1944, la ordinul comandantului său, contraamiralul Paul-Willy Zieb de la Kriegsmarine, marina germană din 1935 până în 1945.
Zieb a condus un convoi de nave de război, soldați și civili din regiunile Mării Negre de sus pe Dunăre, în timp ce se retrăgeau de armata sovietică care avansa prin România după august 1944, potrivit ziarului german Der Tagesspiegel).
Dar „Grupul de luptă Zieb” a fost supus unui foc puternic de pe malul deținut de sovietici din nord și, după o încercare eșuată de a ajunge pe teritoriul german, luptă prin defileul cunoscut sub numele de „Portile de fier” la aproximativ 20 de mile ( 30 de kilometri) în amonte, Zieb a ordonat ca navele de război să fie scufundate la Prahovo la sfârșitul lunii septembrie 1944. De asemenea, a ordonat personalului să se îndrepte pe jos spre Belgrad, capitala Serbiei, care era controlată la acea vreme de armata germană.
Ideea lui Zieb a fost să scufunde în mod deliberat navele de război germane în linii în zig-zag care să încetinească măcar avansul sovietic. Dar nu a ajutat, iar Germania nazistă s-a predat sovieticilor și aliaților în mai 1945.
Rezultatul prăbușirii în masă de lângă Prahovo a fost crearea unor obstacole periculoase pentru ambarcațiunile de pe Dunăre, care este cel mai expusă atunci când nivelul râului scade în fiecare vară. Unele dintre epave au fost curățate după sfârșitul războiului, dar cele mai multe dintre ele sunt încă acolo. Anul acesta, guvernul Serbiei a propus o operațiune de 30 de milioane de dolari pentru a le elimina, a informat Reuters.
Dunărea a fost cândva un râu cu ramificații largi în cadrul unei rețele regionale extinse de afluenți și apă izolată, potrivit organizației de mediu World Wide Fund for Nature (WWF). Dar peste 80% din lungimea Dunării este acum supusă reglementărilor guvernamentale, iar peste 700 de baraje și baraje (garduri sau împrejmuiri) au fost construite pe afluenții fluviului încă din secolul al XIX-lea.
Peste 80 de milioane de oameni trăiesc în bazinul Dunării din sud-estul Europei, iar peste 20 de milioane depind direct de Dunăre pentru apă.
Dar Dunărea este acum unul dintre cele 10 sisteme fluviale cele mai amenințate din lume, unde intervențiile umane – în special în timpul industrializării rapide din secolele al XIX-lea și al XX-lea – au fost devastatoare pentru faunei sălbatice și preocupările de mediu, cum ar fi protecția împotriva inundațiilor și gestionarea apei.