Numeroase cercetari au demonstrat ca parintii se situeaza in cea mai avantajoasa pozitie pentru a duce invatarea vorbirii de catre copiii lor la bun sfarsit. Este randul vostru sa intrati in joc!
Iata ce puteti face pentru a va stimula copilul si de ce este important sa o faceti:
- Chiar de la nastere, stabiliti o adevarata comunicare cu bebelusul vostru. Priviti-I, mangaiati-I, zambiti-i. El va va raspunde foarte repede prin ingaimari, care sunt deja o forma de limbaj.
Rolul mamei este esential, deoarece ea raspunde Ia toate manifestarile bebelusului ei. De exemplu, daca acesta incepe sa planga in patutul lui, ea va merge sa vada ce are. Un micut constientizeaza atunci interesul pe care ea poarta si posibilitatile de relatie oferite de contorsionarea corpului sau si de manifestarile lui vocale.
- Este foarte important sa-i vorbiti, chiar daca el nu va intelege exact sensul Principalul este ca el simte dorinta sa va raspunda si ca, in paralel, isi imbogateste repertoriul emisiunilor sale sonore.
A-i vorbi bebelusului sau a vorbi „ca bebelusul”?
Buf, nani, miau sunt cuvinte mai usor de pronuntat pentru micut decat cad, dorm sau pisica. Puteti sa le folositi, cu conditia de a le plasa in fraze bine construite si de a-i spune si cuvintele care le corespund.
Atunci cand copilul face „buf”, spuneti, „ah, ai facut buf, da! ai cazut!”.
- Adaptati-va ritmului lui si stimulati-va copilul la momentul potrivit, cand este foarte prezent, treaz. Notiunea de placere este esentiala.
- Folositi termeni precisi, niciodata „lucru, chestie, trebaba asta”, deoarece in acest mod exista riscul sa-si piarda reperele.
- Reformulati primele lui cuvinte pentru a fi siguri ca ati inteles bine, dar mai ales pentru ca el sa auda cuvantul sau cuvintele sale intr-o fraza formulata corect.
- lucati-va cu el, este un lucru esential! Este un mijloc bun de a detecta problemele, daca acestea exista, deoarece este un moment privilegiat in care puteti ciuli urechea la ceea ce spune copilul.
- Atentie insa, jocurile si jucariile nu sunt suficiente, trebuie sa participati, sa descrieti actiunile prin vorbe, sa descrieti..
Toate jucariile de varsta intaia sunt interesante cu conditia sa ii vorbiti despre obiectul pe care il manipuleaza: „mingea cade”, „auzi vaca”…
Incepand de la 6 luni puteti privi impreuna carti deoarece prin imagini se pot spune o multime de lucruri.
La 18 luni, copilul vostru este in plina perioada a jocurilor simbolice, in care se preface ca se piaptana sau ca mananca o prajitura. Aceasta inseamna ca intelege conceptul cuvantului si ca are in cap reprezentarea obiectului respectiv.
La 2 ani, ii mai place inca jocul de-a ascunselea (sau cautarea obiectelor). Daca un obiect dispare, el stie de acum ca obiectul exista in continuare si ii pastreaza reprezentarea in minte.
In aceste doua cazuri, nu ezitati sa jucati jocul numind toate obiectele imaginare sau ascunse. Cuvintele i se intiparesc durabil in creier si ii imbogatesc vocabularul.
Iar tata, printre toate acestea?
El isi va ajuta copilul sa progreseze in a se face inteles. Cercetatorii vorbesc, de altfel, de o „punte lingvistica”. Petrecand mai putin timp acasa, tatal intelege mai putin bine baguielile bebelusului, ceea ce obliga copilul sa reformuleze pentru a se face inteles. De exemplu, Iulia este in baie si ii spune tatalui: „nu pala palu”. Tatal nu intelege. Ea face eforturi considerabile, reformuleaza propozitia de doua sau de trei ori, straduindu-se. In cele din urma, el reuseste sa inteleaga ca ea nu vrea sa i se spele parul.