In acest articol al seriei Maniere: O arta pierduta, vom incepe sa construim fundamentul comportamentului nostru discutand despre elementele de baza ale bunelor maniere. Multi dintre noi am invatat aceste lucruri pe masura ce am crescut ca si copii, dar uneori pierdem din vedere importanta politetei in lumea agitata, adesea nepoliticoasa in care traim. Bunele maniere pot suna un pic a moda veche, dar exista mai mult decat regulile arhaice care guverneaza comportamentul. Cand suntem oameni disciplinati, transmitem respect si consideratie fata de cei din jurul nostru, care vor ajuta la incurajarea relatiilor pozitive.
Folositi fraze politicoase. Utilizati intotdeauna frazele politicoase in conversatiile dvs. zilnice: ,,Va rugam", ,,Va multumim" si ,,Sunteti bineveniti". Aceste fraze politicoase au mult mai multa greutate decat ne dam seama uneori. Expresiile ,,Scuza-ma" si ,,Iarta-ma" pot fi utilizate in mai multe situatii: daca trebuie sa intrerupeti sau sa opriti o conversatie necesara, sa ii cereti ceva cuiva (uneori o solicitare penibila), incercati sa va cereti scuze prin fraze politicoase, ca cele mentionate.
De asemenea, nu uitati sa folositi saluturi politicoase, cum ar fi ,,Buna ziua", ,,Buna dimineata" si ,,Buna seara". Chiar si atunci cand sunteti familiarizati cu cineva, sa folositi un salut politicos este mai gratuit decat ,,Buna", ,,Hei", ,,Ce se intampla?" Si alte saluturi comune. Daca nu utilizati deja frazele politicoase, faceti un efort de constiinta pentru a incepe sa le includeti in vocabularul vostru. Dupa un timp, iti vei dezvolta un obicei si va deveni natural.
Folositi un limbaj respectuos. Folosirea unui limbaj respectuos implica luarea in considerare a celor din jur si va poate ajuta sa va feriti de impresiile proaste. Folositi un mod de adresare adecvat, cum ar fi ,,Domnul", ,,Doamna", daca destinatarul este cineva necunoscut, intr-o pozitie superioara decat dvs., sau mai in varsta. Este important sa vorbim limpede, nu murmurand si nici folosind injuraturi; foloseste-ti cea mai buna vorbire si pronuntie; si nu vorbi prea tare sau prea repede. In functie de situatie, poate doriti sa evitati expresiile colocviale - exista momente si locuri adecvate pentru conversatia relaxata. Ar trebui sa folositi ,,Da" si ,,Nu" in loc de ,,Dap" sau ,,Nup".
Limbajul respectuos te ajuta sa eviti blestemele, cuvintele si frazele lipsite de respect, cu conotatii negative, insultele si conversatiile degradante, barfele si glumele proaste. De asemenea, este lipsit de respect sa-ti faci un obicei de a-i intrerupe pe ceilalti, de a schimba brusc subiectul unei conversatii sau de a te pune in centrul conversatiei prin lauda.
Fiti sinceri cand va cereti scuze si acceptati scuzele altora. Scuzele sincere sunt, de asemenea, o parte importanta a bunelor maniere, iar formularea si acceptarea scuzelor demonstreaza harul si maturitatea care adesea lipsesc in ziua de azi, cu atitudini prea proeminente ,,fara vina". Scuzele, atunci cand sunt spuse cu seriozitate, pot chiar sa dezamageasca situatii volatile, deoarece multor persoane le este greu sa ramana suparati pe cineva care si-a recunoscut in mod deschis greseala si isi cere sincer iertare.
Desi admiterea greselilor noastre poate sa nu fie intotdeauna usoara, este mersul corect al actiunii din punct de vedere moral. Unii pot crede ca scuzarea arata cumva slabiciunea si fragilitatea, dar contrariul este de fapt adevarat. Este nevoie de un individ puternic, matur, pentru a-si recunoaste greseala, pentru a admite in mod deschis aceasta greseala cerand iertare si apoi sa invete din greseli. De asemenea, este nevoie de un individ puternic, matur, pentru a accepta o scuza si pentru a-l ierta pe cel care a fost nedreptatit intr-un fel (vezi tot codul bunelor maniere pe https://foxi.ro/articol/codul-bunelor-maniere).
Amabilitatile depasesc frazele politicoase si limbajul respectuos pentru a include atitudine si actiuni. Totul, de la a-i tine usa cuiva, barbat sau femeie, tinand liftul daca exista loc pentru mai multi pasageri; optati sa urcati pe scari, daca este posibil, decat sa urcati intr-un lift care este plin; permiteti cuiva care are doar cateva articole sa se bage in fata la check-out-ul unui magazin, daca aveti un cos de articole; parcati mai departe intr-o parcare pentru a lasa spatiile mai apropiate pentru cei ce au nevoie mai mare de intrarea in cladire (persoane cu handicap, varstnici, femei insarcinate etc.); lasati un tips la un restaurant; zambiti in loc sa va incruntati, chiar daca aveti o zi proasta; cedati locul pentru o femeie insarcinata sau o persoana in varsta; si mult mai mult. Aceste amabilitati tind sa fie actiuni ,,mici", dar pot avea un impact profund asupra zilei cuiva. In plus, aratand curtoazie celor din jurul tau iti poti imbunatati propria atitudine, pentru ca a-i ajuta pe ceilalti, chiar daca este ceva mic, iti ofera un sentiment de satisfactie, multumire si fericire.