Tinerii care sunt ,,obsedati" sa se uite la filme de fantezie sau sa citeasca carti SF pot participa la ceva. Contrar unei perceptii gresite cum ca citirea acestui gen este o practica nedemna, citirea fictiunii stiintifice si a fanteziei poate ajuta tinerii sa faca fata, in special stresului si anxietatii de a trai prin pandemia COVID-19.
In timp ce multi oameni nu pot considera ca fictiunea, fantezia sau fictiunea speculativa sunt ,,literare", cercetarile arata ca toata fictiunea poate genera abilitati de gandire critica si inteligenta emotionala pentru tinerii cititori.
Literatura ca oglinda morala
Istoric, parintii au considerat ca literatura este ,,buna" pentru tineri daca ofera indrumari morale care reflecta propriile lor valori. Aceasta credinta a fost nucleul multor miscari de a cenzura carti particulare.
,,Aventurile lui Huckleberry Finn", publicata in 1885, a fost prima carte care a fost interzisa in S.U.A. S-a crezut ca ii corupe pe tineri invatand baietii sa injure, sa fumeze si sa fuga de acasa.
In ultima parte a secolului XX, cartea a fost scoasa de pe rafturi pentru folosirea prolifica a cuvantului N de catre Mark Twain. Multi oameni sunt ingrijorati de faptul ca versiunea initiala a cartii normalizeaza o insulta rasista inacceptabila. Cine poate rosti cuvantul N si in ce context este o dezbatere sociala si politica continua, care reflecta ranile din societatea americana care inca nu s-au vindecat.
Intrebarea este: cum isi indeplineste literatura de orice gen - indiferent daca este perceputa popular ca ,,literatura serioasa" sau ,,prostii" - functia sa educativa. Acest lucru este esential pentru conflictul dintre parinti si educatori in legatura cu ceea ce copiii ar trebui sa citeasca, mai ales ca se refera la fictiunea ,,escapista".
Istoric, cei care citesc carti science fiction au fost stigmatizati ca niste tocilari care nu pot face fata realitatii. Aceasta perceptie persista, in special pentru cei care nu stiu schimbarile aduse acestui gen in ultimele cateva decenii. Un articol din 2016 in Social and Personality Psychology Compass, un jurnal stiintific, sustine ca ,,conectarea in lumile povestilor implica un proces de,, empatie dubla ".
In timp ce stiinta fictiunii a devenit mai importanta, un studiu a sustinut ca SF-ul ii face pe cititori sa fie prosti. Un studiu ulterior realizat de aceiasi autori a respins ulterior aceasta afirmatie atunci cand a fost luata in considerare calitatea scrisului.
Aceasta ambivalenta continua fata de gen, contribuie la stereotipul ca astfel de lucrari sunt de mica valoare, deoarece, probabil, nu implica adevarate dileme umane. In realitate, ele o fac. Astfel de stereotipuri presupun ca tinerii pot invata sa faca fata dilemelor umane, reflectand realitatea in oglinda, inclusiv ceea ce citesc sau urmaresc.
Citind fictiunea stiintifica si fantezia poate ajuta cititorii sa inteleaga lumea. In loc sa limiteze capacitatea cititorilor de a face fata realitatii, expunerea la povesti creative din exterior poate extinde capacitatea lor de a implica realitatea bazata pe stiinta.
Un sondaj din 2015 asupra cititorilor de science-fiction si fantezie a descoperit ca acesti cititori au fost, de asemenea, consumatori majori ai unei game largi de alte tipuri de carti si media. De fapt, studiul a evidentiat o legatura intre consumul de forme literare variate ale respondentilor si capacitatea de a intelege stiinta.
Odata cu cresterea anxietatii, depresiei si problemelor de sanatate mintala pentru tineri in ultimele doua decenii, se poate intampla ca tinerii, diferiti de societatea americana, in general, sa sufere de suprasolicitarea realitatii. Astazi, tinerii au acces fara precedent la informatii care pot avea putere de influenta sau schimbare.